Tankar om livet
Velsignelse som sprer seg

Velsignelse som sprer seg

04.06.2020
Jeg har et personlig forhold til tusenfryd. Blomsten minner meg om Guds velsignelse og om ringvirkningene av Guds gjerninger i enkeltpersoners liv.

For ca. 70 siden, like etter at foreldrene mine hadde giftet seg og flyttet inn i det nybygde huset sitt, kjøpte min mor en pose med tusenfryd-frø og sådde den langs husmuren i den første lille hageflekken hun anla. Frøene spirte, blomstene vokste fram og var til stor glede denne første sommeren. Samtidig vokste et annet frø i mammas mage. Min lille søster fikk aldri leve så lenge at hun kunne glede seg over naturens skjønnhet og skaperens evige avtrykk i denne verden. I stedet fikk hun ta den korteste veien hjem til Guds egen herlighet. Det er muligens en barnslig tanke, men jeg  innbiller meg at hun var blant de første foreldrene mine møtte på den andre siden da de med drøye fem års mellomrom fulgte etter mange år senere. Kanskje møtte hun dem med en stor bukett tusenfryd, som antagelig bærer større og vakrere blomster enn noen andre steder i det himmelske,

Jeg, som kom etterpå, fikk heller aldri møte min storesøster. Men etterkommerne av tusenfrydene som spirte fram samtidig med henne, har jeg vokst opp sammen med. De er her faktisk fremdeles. Nå finnes de ikke lenger bare langs husveggen der mamma sådde frøene, men over hele eiendommen. Slik, tenker jeg, er det Guds velsignelse virker. Det som i starten kan se både smått og begrenset ut, vil vokse, utvikle seg og spre seg over utenkelige områder. Slik er også ringvirkningene av at ett enkelt menneske kneler for den Evige og tar imot Jesus Kristus som sin personlilge Frelser. Tenk gjennom dette, du som kanskje er den første i din slekt som er en personlig kristen. Tenk på hva troen din vil få å bety for familien din, omgivelsene dine. De valgene du har tatt og kommer til å ta ut fra troen på Jesus og under veiledning av Den hellige ånd, vil ikke bare ha konsekvenser for deg. 

Og dersom du er født inn i en familie der generasjoner før deg også har vært kristne, vil jeg anbefale deg å starte med slektsgranskning. Du vil oppdage at fra den tiden Jesus kom inn og ble herre i familien, begynte slektens historie å utvikle seg i en helt ny retning. Fortsatt er det slik at du og alle andre enkeltpersoner på egenhånd må ta stilling til hva du vil gjøre med Jesus. Den beslutningen kan ingen andre ta for deg. Men du er priviligert som antagelig har mange gode forbilder i generasjonene før deg som gjerne vil dele sine erfaringer med deg. "Legg merke til den utgang deres livsferd fikk, og følg etter dem i deres tro," står det i Hebreerbrevet 13, 7.  Det håper jeg du også vil gjøre.

Da vi arrangerte fotokonkonkurranse i påsken, fikk vi også inn bilder av tusenfryd. Som det vi viser her. Det var ikke uventet. Tusenfryden dukker opp tidlig om våren og blomstrer til langt ut på høsten. Også dette minner om Guds velsignelse. Den gjør seg gjeldende i barne- og ungdomsår og varer helt til alderdommen.

Dagens Bibelord
Fleire andaktar
..., men sangen lever
Natt til søndag 25. oktober døde Arne Gundersen. Han var den siste gjenlevende av sangevangelist-duoen Egil og Arne. En lang og betydningsfull epoke i norsk vekkelseshistorie...
Kjendis for bønn
Nokre menneske har skrive seg inn i historia utan at dei var klar over det, berre fordi dei levde ekte og heilstøypte liv. Bolette Hinderlie blir hugsa fordi ho ba. Og...
Rik nok
”Det var ein gong for lenge sidan, sånn omtrent forrige fredag.”
I dag vil eg gjerne snakka med deg om bønn. Bønn er sjølve åndedrettet i eit levande kristenliv. 
Kalender
Lørdag 31. oktober,
11:00 Innsamling av klær til fattige i Ukraina
Filadelfia Auklandshamn, Parkeringsplassen ved Sveio kirke og Førde bedehus
Søndag 1. november,
17:00 SOS Ukraina-møte
Tale av Halvard Hasseløy. VIP Minutes for barna v/Lydia Stueland. Gave til Open...
Tirsdag 3. november,
17:00 Supertirsdag og RR
Onsdag 4. november,
19:00 Menighetsmøte
Fredag 6. november,
19:00 Fredag
For deg som går i 7. klasse og oppover.
Søndag 8. november,
12:00 Søndagsmøte
Tale av Kjetil Mæhle. VIP Minutes for barna v/Erna V. Andersen
Onsdag 11. november,
19:00 Bibel og bønn
Bønn, bibelundervisning, vitnesbyrd, samtale.
Søndag 15. november,
12:00 Søndagsmøte
Tale av Sveinung A. Andersen. VIP Minutes for barna.
Tirsdag 17. november,
17:00 Supertirsdag og RR
Onsdag 18. november,
19:00 Bibel og bønn
Bønn, bibelundervisning, vitnesbyrd, samtale.